Minä olen yksi niistä outolinnuista, joka tykkäsi kaikista(okei, tunnustan, kyllä mulla oli 1 ruoka, johon en koskaan tykästynyt, canneloni .... vieläkin puistattaa kun ajattelen sitä ruokaa!!) koulun ruoista (jep, jopa kumiperunat menivät hyvän kastikkeen kanssa alas tost noin vaan, ja lisääkin santsasin usein!!). Mutta ihan mun suosikki oli kanaviilokki, taikka appelsiinikanakastike, jota en ole saanut kertaakaan sen jälkeen kun yläasteelta lähdin :( Mutta knorrin curry-valmiskastike on ajanut tähän asti asiaa sijaisena, ja sitä olen kanniskellut monta pakettia Suomesta mukanani, täällä kun curryt on niitä intialaisia curreja, ja ihkaliika tulisia mun makuun.

Meidän belgia aikoina muistan yrittäneeni pariin otteeseen tehdä currykastiketta keittokirjan ohjeen mukaan, mutta koskaan en ollut tyytyväinen, kun siihen tuli raastettua omenaa, ja jotenkin se raaste sieltä kuulti läpi turhankin paljon. Mutta blogeissa pyöriessäni, huomasin ihanan näköisiä itsetehtyjä curreja, joten aattelin kokeilla monen vuoden tauon jälkeen, miltä se kastike maistuis ja ai että olin tyytyväinen. Eipä tarvitse enään kanniskella valmisruokaa suomesta, tämä kun on niin helppo tehä (jos on omenasosetta pakkasessa) ja pojatkin tykkäs.

Tämän ohjeen otin 'Vuosisadan keittokirjasta' jonka sain Papalta ja Mummolta joululahjaksi 14 joulua sitten. Ja se on mukanani kiertänyt jos minkäkin maan ja mantereen läpi. Pikkasen muuntelin ohjetta oman mieleni mukaan.

2002741.jpg
Currykastike:

1 pieni sipuli
1 rkl rasvaa
2rkl Omenasosetta
2-3 rkl jauhoja
2tl Currymaustetta
1 kanaliemi kuutio
3dl vettä
1 dl kermaa
Mausteita
(Philadelphia juustoa 50-100g)
Paistettuja kanapaloja
  • Leikkaa sipuli pieneksi silpuksi. Kuullota hetki rasvassa ja lisää omenasose.
  • Lisää jauhot ja currymauste ja sekoita hyvin.
  • Sekoita kuutio 3 desiin kiehuvaa vettä ja lisää pannulle kokoajan sekoittaen.
  • Anna kastikkeen kiehahtaa ja lisää kerma ja mausteet (sekä halutessasi tuorejuustoa) sekä paistetut kanapalat.
  • Anna kastikkeen kiehua hiljalleen noin viisi minuuttia.